Isaberg Golfklubb Logo
Medlem

Vision 50/50

Vi på Isaberg GK har startat ett spännande och långsiktigt förändringsarbete för en mer inkluderande och jämställd golfklubb. Arbetet startar med en utbildning, klubbutvecklingsprogrammet Vision 50/50 som vänder sig till klubbledning, styrelse, banchef och tränare i syfte att arbetet ska få fäste och bli en integrerad del i klubbens övergripande utvecklingsarbete. Hoppas att ni medlemmar vill hänga med oss på resan!

Hoppas att ni medlemmar vill hänga med oss på resan!

Varför gör vi det här?

Att arbeta med och ta ställning för jämställdhet blir allt viktigare när medvetenheten om frågorna ökar i samhället så också för oss på Isaberg GK. Isaberg GK vill satsa på att bli en mer inkluderande golfklubb oavsett kön. Det ska vara en självklarhet tycker vi!

Vi vill att alla ska känna tillhörighet!

Klubbutvecklingsprogrammet

Klubbutvecklingsprogrammet Vision 50/50 är den första digitala utbildningen i sitt slag i Idrottssverige, utvecklad av Svenska Golfförbundet i samarbete med Riksidrottsförbundet, SISU Idrottsutbildarna och SISU Idrottsböcker. På webben finns filmer, föreläsningar, forskningsrön, uppgifter och mallar som stöd för att inleda ett förändringsarbete på golfklubben. Läs mer på golf.se.

Vad är Vision 50/50?

Vision 50/50 är Svenska Golfförbundets långsiktiga förändringsarbete för ett jämställt och inkluderande Golfsverige med en jämnare könsfördelning bland golfspelare och i ledande positioner.

Initiativet ligger i linje med och bidrar till förbundets vision ”Världens bästa golf – för alla” och värdegrund ”För golfens bästa – i tidens anda”. Arbetet har kvalitetssäkrats genom forskning och omfattar utbildning och operativt förändringsarbete på alla nivåer – i förbundet, distrikten och på golfklubbarna. Mål fram till 2020:

·         200 klubbar ska ha påbörjat ett förändringsarbete enligt Vision 50/50

·         10 000 fler kvinnor som medlemmar

·         Minst 35 procent kvinnor som ledamöter i golfklubbarnas styrelser/valberedningar

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om klubbens Vision 50/50-arbete, kontakta:

Elzbieta Hedén, ledamot på Isaberg GK
Telefon +46730936444